در پاییز چه بخوریم تا افسردگی به سراغمان نیاید

معمولا فصل پاییز که شروع می شود افراد کم حوصله تر می شوند، برخی حتی دچار افسردگی فصلی هم می شوند. باید چه کار هایی انجام دهیم و یا در پاییز چه بخوریم تا افسردگی به سراغمان نیاید؟

برای اینکه جلوی این بیماری را بگیریم نیاز داریم از مواد غذایی که شامل آهن و یا سلنیوم هستند، استفاده کنیم.

با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا به شما آموزش دهیم که در پاییز چه بخوریم تا افسردگی به سراغمان نیاید.

سید ضیاء الدین مظهری که یکی از اعضای انجمن تغذیه ایران است، روز دوشنبه صحبت هایی پیرامون این موضوع یعنی در پاییز چه بخوریم تا افسردگی به سراغمان نیاید، کرد و اظهار داشت که کمبود برخی از مواد معدنی مانند سلنیوم و آهن میتواند باعث این موضوع باشد، که در ادامه توضیحات او را برای شما شرح می دهیم.

عوارض کمبود این مواد معدنی

سلنیوم: کمبود سلنیوم در بدن موجب خستگی، افسردگی و بروز ترس می شود که با مصرف مواد غذایی حاوی این ماده معدنی از افسردگی و بی حالی جلوگیری می شود.

آهن: کمبود آهن نیز سبب افسردگی و بی حوصلگی، خستگی، سردرد، بی اشتهایی و بی قراری جدای از کم خونی می شود. این کمبود می تواند در افراد به خصوص کودکان باعث ایجاد اختلالات در تکامل روانی-حرکتی، بیش فعالی و کاهش توجه و یادگیری، شود.

 

حال در پاییز چه بخوریم تا افسردگی به سراغمان نیاید؟ از چه مواد غذایی بهتره استفاده کنیم؟

منابع این مواد معدنی

سلنیوم: ماهی، غلات کامل پرک شده، دانه ها، ماهی ها و جگر مرغ از منابع سرشار از سلنیوم هستند و می توان از آنها به جای مکمل های حاوی سلنیوم که استفاده زیاد و خودسرانه آنها باعث مسمومیت می شود، استفاده کرد. این مواد غذایی علاوه بر تامین سلنیوم مورد نیاز بدن دارای اسید های چرب امگا3 و پروتئین های حیوانی با ارزش بیولوژیکی بالاتر می باشند.

سلنیوم به خاطر داشتن خاصیت هایی مانند ضد زنگ زدگی و آنتی اکسیدانی باعث می شود که رادیکال های مهاجم و آزاد خنثی شوند و بر روی ساز و کار مغز و اعصاب تاثیر خوبی دارد و از سرطانی شدن سلول ها و آلزایمر جلوگیری می کند.

آهن: سبزیجات، میوه، حبوبات، غلات، برگه زردآلو، سیب زمینی تنوری و آب پز، جگر، مرغ، ماهی، گوشت های قرمز و تخم مرغ از منابع سرشار آهن هستند.

غذا هایی از جمله آش، سوپ، پلو با عدس و گوشت و خورش های سبزیجات نیز سطح جذب آهن را افزایش می دهند. به طور کلی استفاده از تلفیقی از مواد غذایی حیوانی و گیاهی که دارای آهن هستند، بسیار مناسب است.

همچنین وی افزود که از مصرف نان ها و فرآورده های تهیه شده از جوش شیرین، بلافاصله بعد از خوردن غذای حاوی آهن خودداری کنید. در کودکان هم باید از مصرف شیر زیاد خودداری شود زیرا می تواند موجب کم خونی شود.

همچنین مراقب باشیم که بعد از خوردن غذا نباید از ماست، چای، برخی نوشابه های گازدار، لبنیات و مواد غذایی حاوی کلسیم استفاده کنیم.

در این مقاله با هم آموختیم که در پاییز چه بخوریم تا افسردگی به سراغمان نیاید.

erfan fatahzadeh
ارسال دیدگاه