عوارض نگه داشتن ادرار و تاثیرات آن بر سلامت افراد

فهرست مطالب این صفحه

عوارض نگه داشتن ادرار و تاثیرات آن بر سلامت افراد

شاید تا به حال درباره دیر خوابیدن و بیدار ماندن بیش از حد شنیده باشید اما آیا تا کنون درباره عوارض نگه داشتن ادرار و اجتناب از رفتن به دستشویی نیز شنیده اید؟ هنگامی که فرد برای مدت زیادی ادرار خود را نگه می دارد، ممکن است حالت بدن خود را تغییر دهد، مثلا پاهایش را به هم بچسباند، با دشواری راه برود و به طور کلی در شرایط آزاردهنده ای قرار گیرد که شاید حتی باعث خجالت او شود. نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی می تواند به دلایل مختلفی انجام شود. شاید فرد به شدت درگیر رسیدگی به کار های خود در محل کار باشد یا استفاده از سرویس بهداشتی عمومی را ناخوشایند بداند و از آن استفاده نکند.

بعضی اوقات دفع ادرار نرمال و دستشویی رفتن به موقع، از عادات فرد نیست و همیشه آن را آخرین اولویت در بین کار های خود می دهد و تا زمانی که مجبور نباشد به دستشویی نمی رود. سوالی که در این جا برای ما پیش می آید آن است که آیا این کار خطرات و عوارضی نیز دارد؟ آیا تاثیرات منفی بر سلامت افراد خواهد داشت؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با سایت بوژان طب همراه باشید.

 

تا چه زمانی می توان ادرار را نگه داشت ؟

طبق گفته های دکتر بروکر، این موضوع به طور کلی به ظرفیت فیزیکی بدن افراد بستگی دارد که برای افراد مختلف، متفاوت است. طبق تحقیقات انجام شده با وجود تفاوت در میزان ادرار تولید شده در بدن هر فرد، به طور معمول خانم ها می توانند حدود سه تا شش ساعت ادرار خود را نگه دارند. میزان ادرار تولید شده در بدن هر انسان به عواملی همچون هیدراتاسیون یا هایدریشن، میزان مایعات مصرفی و ظرفیت مثانه افراد بستگی دارد. تحقیقات انجام شده در این زمینه محدود است ولی آنچه حقیقت دارد این موضوع است که افراد به اهمیت دفع ادرار به موقع توجه نمی کنند و ممکن است تا مدت طولانی ادرار خود را نگه دارند.

نگه داشتن ادرار

آیا بلافاصله پس از احساس کمی برای دفع ادرار، فرد باید ادرار کند؟

احساسی که هنگام نیاز به دستشویی و ادرار به سراغ افراد می آید ممکن است کم و خفیف باشد و یا بسیار آزار دهنده و شدید. دکتر بروکر در این رابطه می گوید، افراد تمایل ندارند که پس از خوردن هر لیوان آب و با داشتن احساس خفیفی برای ادرار، به دستشویی بروند. همچنین آن ها دوست ندارند ادرار خود را تا زمانی که احساس درد و گرفتگی عضلات داشته باشند، نگه دارند و دچار عوارض نگه داشتن ادرار شوند. بنابراین باید حد وسطی یافت تا ادرار را به موقع و به صورت نرمال دفع کرد.

 

بیشترین عوارض نگه داشتن ادرار چیست؟

طبق گفته دکتر بروکر، نگه داشتن ادرار به مدت طولانی، عوارض زیادی نخواهد داشت اما می تواند احتمال ابتلا به عفونت ادرار و دیگر بیماری های عفونی را افزایش دهد. البته این بیماری های عفونی با مصرف آنتی بیوتیک ها، بهبود می یابند و درمان می شوند.  عفونت دستگاه ادرار باعث می شود نیاز به دستشویی رفتن بیش از حد طبیعی احساس شود. بیماری هایی مانند مثانه بیش فعال و سندروم مثانه دردناک نیز باعث بروز چنین حالتی در فرد می شود. اگر به طور ناگهانی و مداوم احساس نیاز به دفع ادرار دارید، توصیه می شود به پزشک متخصص مراجعه کنید. انجام تمرینات کگل و مصرف دارو های مناسب زیر نظر پزشک می توانند باعث بهبود مثانه بیش فعال و سندروم مثانه دردناک شود.

 

آیا راهی وجود دارد که نیاز به دفع ادرار در افراد کمتر شود؟

همانطور که می دانید رساندن آب کافی به بدن برای سلامت انسان بسیار مهم و ضروری است. با این حال، نوشیدن آب فراوان ممکن است باعث بروز عوارض جانبی مانند دفع ادرار مکرر شود که زیاد دستشویی رفتن، برای افراد ناخوشایند و آزار دهنده است. اما سوال این است که آیا راهی وجود دارد که نیاز به دفع ادرار در افراد کاهش یابد یا از دفع ادرار پیشگیری کنیم؟ دکتر بروکر می گوید، برخی افراد مثانه حساس تری دارند و با وجود کمترین مقدار ادرار در مثانه، احساس می کنند نیاز دارند که ادرار خود را دفع کنند.

در چنین مواقعی بهتر است افراد حواس خود را پرت کنند و به کاری سرگرم شوند تا با داشتن کمترین مقدار ادرار، به دستشویی نروند. با این روش مثانه فرد به میزان کمی منبسط خواهد شد، البته فرد تغییرات زیادی را مشاهده نخواهد کرد. بر اساس تحقیقاتی که بر روی تعدادی از پرستاران و یک گروه از افراد هم سن آن ها که پرستار نبودند، صورت گرفت، مثانه پرستاران ظرفیت بیشتری دارد و کمی بزرگ تر از گروه مقابل بود. علت این موضوع آن است که پرستاران به دلیل شغل خود، وقت آزاد زیادی ندارند و نمی توانند به طور مکرر برای دفع ادرار به دستشویی روند.

 

 

خلاصه

در پایان به طور خلاصه می توان گفت، عوارض نگه داشتن ادرار برای افراد زیاد نیست و آسیبی به بدن نمی رساند، اما بخاطر راحتی فرد و نداشتن احساس ناخوشایند و آزاردهنده، بهتر است به طور نرمال و به موقع ادرار خود را دفع کند. احساس راحتی خاصی نیز بعد از دفع ادرار برای افراد به وجود می آید که فرد با انجام کمتر کار هایی چنین حسی را  می تواند تجربه کند.

sourcea
ارسال دیدگاه