دستگاه الکتروکوتر جراحی و چه کاربردهایی دارد؟

دستگاه الکتروکوتر جراحی عوارض استفاده از کوتر

فهرست مطالب این صفحه

دستگاه الکتروکوتر جراحی یک ابزار بسیار حیاتی در جراحی است که بیمار را از خطرات خونریزی حین عمل جراحی حفظ می‌کند. این دستگاه با استفاده از سوزاندن عروق یا بافت‌هایی که دچار خونریزی شده‌اند، خونریزی را کنترل و متوقف می‌کند. علاوه بر خونریزی، برای برداشتن خال و موارد بسیار دیگری از این دستگاه استفاده می شود. قابل ذکر است که باید به عوارض برداشتن خال با کوتر بسیار توجه داشت. امروزه استفاده از این دستگاه بسیار افزایش پیدا کرده است و باید اطلاعات کامل درباره مراقبت بعد از کوتر به دست آورد. در این مطلب از سایت بوژان طب با ما باشید تا اطلاعات کاملی درباره این دستگاه، عوارض استفاده از کوتر و فرق کوتر با لیزر برای شما بیان کنیم.

دستگاه الکتروکوتر جراحی چیست؟

دستگاه الکتروکوتر یک وسیله پزشکی است که برای کوتریزاسیون یا سوزاندن بافت‌ها به منظور کنترل خونریزی و ایجاد برش‌های دقیق در جراحی استفاده می‌شود. این دستگاه یک جریان الکتریکی با فرکانس بالا تولید می‌کند که باعث ایجاد گرما در الکترود می‌شود. سپس این گرما به بافت‌هدف انتقال داده می‌شود که باعث سوزاندن و انعقاد آن می‌شود.

استفاده از الکتروکوتر در جراحی امکان انجام برش دقیق به همراه کنترل خونریزی را فراهم می‌کند. این روش نه تنها زمان جراحی را کاهش می‌دهد بلکه از نیاز به چاقوی جراحی مکانیکی برای برش جلوگیری می‌کند. به علاوه، الکتروکوتر می‌تواند به طور همزمان با برش، بافت را انعقاد دهد که این امر به بهبود سرعت و کارایی عمل جراحی کمک می‌کند. استفاده از دستگاه الکتروکوتر جراحی به دو صورت الکتروکوتر بای پولار و مونوپولار انجام می‌شود.

دستگاه کوتر مطبی فرق کوتر بای پولار و مونوپلار قیمت دستگاه کوتر بای پولار دستگاه کوتر جراحی

کاربرد دستگاه کوتر

همان طور که گفته شد از دستگاه کوتر استفاده های بسیار زیادی می شود. به عنوان مثال در جراحی‌های باز و آندوسرجری عمومی همچنین جراحی‌های زنانی مانند سزارین یا جراحی‌های تناسلی از این دستگاه بسیار استفاده می شود.

علاوه بر آن  برای جراحی‌های مربوط به استخوان‌ها و مفاصل و جراحی‌های مربوط به قلب و عروق خونی، جراحی‌های مغز و اعصاب پیچیده، جراحی‌های مربوط به گوش، حلق و بینی و همچنین برای سوزاندن، برداشتن و ترمیم زائده‌های پوستی از دستگاه الکتروکوتر جراحی استفاده می شود.

در زیبایی نیز برای برداشتن خال‌ها با حداقل خونریزی و بهبود سریع نتایج زیبایی، سوزاندن زگیل‌ها، کک و مک و همچنین بازسازی و بهبود زخم‌ها و جای زخم از این دستگاه استفاده می شود.

مراقبت بعد از کوتر

بعد از انجام کوتریزاسیون، مراقبت بعد از کوتر بسیار اهمیت دارد. برخی از این مراقبت ها به شرح زیر می باشند:

  1. قرار دادن بانداژ بر روی ناحیه عمل شده.
  2. بررسی ناحیه عمل برای نشانه‌های عفونت مانند قرمزی و تورم.
  3. نظارت بر علائم خونریزی بیش از حد و در صورت لزوم تماس با پزشک.
  4. نگهداری ناحیه آسیب دیده تمیز و خشک برای جلوگیری از عفونت و کمک به بهبود.
  5. خودداری از انجام فعالیت‌های شدید یا ایجاد اصطکاک در ناحیه آسیب‌دیده تا زمانی که به طور کامل بهبود نیافته‌اید.مراقبت بعد از کوتر
عوارض برداشتن خال با کوتر
فرق کوتر با لیزر

عوارض استفاده از کوتر

استفاده از دستگاه الکتروکوتر جراحی نیز بدون عوارض نیست. این دستگاه ها مانند هر دستگاه دیگری دارای معایبی هستند که قبل از درمان باید آن ها را بررسی کرد تا به مشکلی برخورد نکنید. اما بهتر است بدانید عوارض زیادی ندارد و ممکن است این عوارض طبیعی باشند. برخی از عوارض استفاده از کوتر به شرح زیر می باشد:

  • ایجاد حساسیت

مشکل اول ایجاد حساسیت می باشد. بهتر است اگر به دارویی حساسیت دارید و یا کلاً به هر چیزی حساسیت دارید ابتدا با پزشک خود این حساسیت را بررسی کنید. برای اطمینان خاطر از نداشتن هیچ گونه حساسیتی بهتر است ابتدا قبل از فرایند درمان از پزشک خود بخواهید تست های مخصوص به حساسیت از جمله حساسیت پوستی را از شما بگیرد.

  • عوارض هایی مانند خونریزی

مشکل دومی که ممکن است پس از استفاده از دستگاه الکتروکوتر جراحی برای هر شخصی اتفاق بیفتد، مشاهده عوارضی از جمله خونریزی و تورم می باشد که این عوارض ها بیشتر طبیعی هستند و بعد از گذشت مدت زمانی کاملا رفع می گردند. بنابراین در این مورد نگرانی وجود نخواهد داشت.

  • افزایش خارش

یکی دیگر عوارض مربوط به استفاده از دستگاه کوتر، خارش آن ناحیه است که ممکن است روند بهبودی را افزایش دهد.

  • عفونت بدن

آخرین مشکلی که می توان برای این روش بیان کرد، به وجود آمدن عفونت در بدن است. قابل ذکر است که این مورد بسیار مهم بوده و حتما باید با پزشک در میان گذاشته شود.

فرق کوتر با لیزر چیست؟

روش‌های مختلفی برای بهبود زیبایی پوست و افزایش اعتماد به نفس وجود دارند. امروزه  با استفاده از  دستگاه الکتروکوتر جراحی و لیزر می توان برای برداشت خال و زگیل اقدام کرد. اما بهتر است قبل از انجام هر گونه کاری، فرق کوتر با لیزر را برای شما بیان کرده تا بهتر بتوانید یکی از این دو روش را انتخاب کنید. برخی از تفائت های این دو روش به شرح زیر هستند:

تفاوت هزینه در کوتر و لیزر

یکی از اولین و مهم‌ترین تفاوت‌ها بین کوتر و لیزر، هزینه‌های آنهاست. اختلاف قیمتی میان دو دستگاه کمی است ولی به طور کلی دستگاه‌های کوتر برای برداشتن خال از پوست، هزینه کمتری دارند.

تفاوت در سرعت پایان یافتن کار در لیزر و کوتر

تفاوت دیگر بین کوتر و لیزر، سرعت اتمام فرایند است. میزان اختلاف در سرعت اتمام کار نیز کم است، اما لیزر معمولاً سرعت بیشتری در اتمام کار دارد.

کلام پایانی

در این مقاله از سایت اطلاعات کاملی درباره دستگاه الکتروکوتر جراحی و کاربردهای آن برای شما بیان کردیم. از شما سپاسگزاریم که در این متن ما را همراهی کردید. اگر قصد خرید انواع دستگاه کوتر با کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب دارید، می توانید به سایت بوژان مراجعه کرده و خرید راحت و مطمئن را تجربه کنید.

sourcea
ارسال دیدگاه