علت زود چرب شدن موها چیست؟

علت زود چرب شدن موی سر زود چرب شدن موها

فهرست مطالب این صفحه

زود چرب شدن موها معضلی برای همه

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که مجبور شوید در هفته چند مرتبه موی خود را بشویید اما باز هم  چرب به نظر برسند. زود چرب شدن موها هر شخصی را به سرعت کلافه می‌کند. باید  برای حل این مشکل ابتدا باید علت زود چرب شدن موی سر را فهمید تا علاج واقعه را قبل از وقوع انجام دهیم. انجام ندادن عادت هایی که در ادامه خواهیم گفت بهترین راه برای جلوگیری از چرب شدن مو است، زیرا هنوز راه حل دیگری برای آن یافت نشده است و با رعایت این نکات می‌تواند چربی موی خود را کنترل کنید. دراین مقاله از سایت بوژان طب می خواهیم درباره موی سر و چربی آن اطلاعات کاملی را بیان کنیم. پس لطفا تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

چربی موی سر

به گزارش بهداشت نیوز، اغلب افرادی که موی صاف دارند درگیر معضل زود چرب شدن موها  هستند. موی چرب به پوسته ی سر می‌چسبد و باعث می‌شود ظاهری ناخوشایند و کثیف داشته باشد، که برای بسیاری از افراد قابل تحمل نیست.. لازم است بدانید چرب شدن مو یک امری لازم و ضروری است و چربی مو از غدد پایه‌ی مو ترشح می‌شود که به آن سبوم می‌گویند. چربی مو از شکستگی مو جلوگیری می‌کند و باعث درخشندگی و حالت پذیری آن می‌شود. اما مشکل در افرادی است که ترشح چربی در موی آنها بیش از حد است ،به خصوص افرادی که موی چرب دارند.

چرب شدن موی سر باعث چسبندگی و ایجاد ظاهری ناخوشایند می‌شود

 

علت زود چرب شدن موی سر

آیا می دانید علت زود چرب شدن موی سر چیست؟ شنیده اید که می‌گویند از ماست که بر ماست؟ بعضی از عادات غلط و نادرست ما باعث ترشح بیش از حد سبوم یا همان چربی طبیعی در ناحیه پوست سر می‌شود و باعث ایجاد موی چرب می‌شود. با کنترل بعضی از رفتار ها و دقت کردن در بعضی از امور می‌توانید چربی های بیش از اندازه را قبل از به وجود آمدن کنترل کنیم و از کلافگی رها شویم. 5 مورد از این عادات غلط به این ترتیب هستند:

  • تریکوتیلومانیا

تریکوتیلومانیا به معنای دستکاری غیر ارادی مو سر است. عده ای به صورت وسواس و عادت به صورت ناخودآگاه بیشتر اوقات در حال دست کشیدن در موهای خود هستند. این حرکت باعث زود چرب شدن موها می شود و علاوه بر آن آلودگی ها و چربی های روی دست به موی منتقل شود. عادت خاراندن پوست سر نیز به همین صورت است و باعث ایجاده شوره ها و چربی ها روی سطح مو می‌شود.

  • شستشوی بیش از اندازه مو

شستشو همیشه راه حل درستی برای رفع مشکلات  نیست. زمانی که بیش از اندازه موی خود را بشویید باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست سر می‌شوید و غدد چربی ساز آن را تحریک می‌کنید. پوست نیز برای جبران چربی از دست رفته شروع به تولید بیشتر سبوم یا همان چربی می‌کند. برای افرادی که موی چرب دارند بهترین توصیه، شستشوی مو دو تا سه مرتبه در هفته با شامپوی مخصوص مو های چرب است.

  • استفاده از نرم کننده ها

استفاده از نرم کننده ها فقط برای ساقه ها و نوک مو مناسب است و بهتر است از برخورد آن با پوست سر جلوگیری کنید. این محصولات باعث زود چرب شدن موها می شوند به جای اینکه به آن لطافت ببخشند، برخورد آنها با پوست سر باعث تحریم غده های چربی می‌شود. پس از مصرف این محصولات موی خود را به خوبی و با آب فراوان بشویید تا باقی مانده نرم کننده نیز پاک شود و باعث خفه شدن مو و ایجاد آسیب های جدی به آن نشود.

  • براشینگ بیش از اندازه

براشینگ همان سشوار کردن است. سشوار زدن بیش از اندازه نیز می‌تواند علاوه بر چرب کردن مو باعث ایجاد شوره و پوسته شدن سر شود. استفاده افراطی از اتوی مو نیز همین تاثیر را بر جای می‌گذارد و باعث افزایش سبوم ( چربی)  تولیدی در مو می‌شود. هرچقدر مدت زمان سشوار زدن افزایش یابد غدد چربی ساز بیشتر تحریک می‌شوند و در نتیجه بلافاصله مو چرب خواهد شد.

  • برس ها و شانه ها

هر چند مدت یک بار برس ها و شانها های خود را بشویید. یکی از علت زود چرب شدن موی سر، انتقال چربی ها و باقی مانده مواد روی شانه به مو می‌باشد. شانه ها و برس ها حاوی بسیاری از ژل ها و روغن سر و یا حتی گرد و غبار هستند که می‌توانند مستقیما به مو منتقل شوند و موی سر را کثیف و روغنی کنند.

 

آیا زود چرب شدن موها باعث ریزش آن می‌شود؟

80 درصد افراد داری پوست و موی چرب هستند. این مسئله بعد از بلوغ، رشد و نموی بیشتری دارد زیرا در این زمان غدد چربی بزرگتر شده و در نتیجه چربی مو نیز بیشتر می‌شود. بهترین گزینه برای رفع این مشکل استفاده از شامپوهای مخصوص موهای چرب است و گزینه های علمی و بهتری تاکنون یافت نشده است. اما این تصور که موی چرب زمینه ساز و علت ریزش مو است، غلط است و این دو گزینه ربطی به یکدیگر ندارند.

بهترین شامپو برای موهای چرب

انتخاب شامپوی مخصوص موی چرب بهترین راه برای جلوگیری از چرب شدن موی سر است. باید شامپویی انتخاب کنید که میزان چربی مو را کنترل و متعادل کند. تعدد این شامپو ها در مدل ها و مارک های مختلف فراوان است و شما باید دقت کنید که کدام مدل با موی شما بیشتر سازگاری دارد. برای انتخاب شامپوی مناسب می‌توانید آن ها را تست کنید بهترین گزینه را مصرف کنید. گاهی ممکن است مجبور شوید بعد از مدتی شامپوی خود را عوض کنید.

سرم ضد چربی مو

بسیاری از افراد به دلیل مجاورت بیش از حد در برابر نور خورشید و برخورد آلودگی هایی مانند گرد و غبار، زیبایی و درخشندگی موی خود را از دست داده اند. این افراد می‌تواند برای بازیابی طراوت موی خود از سرم مو استفاده کنند.

این محصولات از زود چرب شدن موها جلوگیری می کنند. ادعای سازندگان این سرم ها این است که این محصولات ضد چربی می‌توانند با متعادل نمودن چربی پوست باعث ایجاد لایه هیدرولیپیدی سالم شوند و  همچنین بوی نامطبوعی که در پوست سر بعضی از افراد حس می‌شود را از بین ببرد. علاوه بر آن ترکیبات فیواستروژن که در سرم مو موجود است با تحریک ریشه مو از ریزش آنها جلوگیری می‌کند و زمینه رشد مجدد را فراهم می‌آورد.

روش مصرف این سرم ها به این شکل است که پس از شستشوی مو با شامپو، محلول سرم را با استفاده از حوله به صورت خطی روی پوست سر مرطوب بریزید. نوک انگشتان را ثابت نگه داشته و بر روی پوست ناحیه بالای شقیقه ها به آرامی بالا و پایین کنید و پوست را به حرکت درآورید.. و سپس در همان حالت انگشت را به صورت دورانی تکان دهید تا سرم به خوبی جذب شود. سپس می‌توانید موی خود را کاملا خشک کرده و یا حالت دهید. دوره این عمل 2 بار در هفته برای حداقل مدت 3 ماه است تا به خوبی نتیجه‌ی مطلوب و مورد نظر حاصل شود.

sourcea
ارسال دیدگاه