بیماری ورتیگو چیست؟

بیماری ورتیگو چیست و چه علائمی دارد:

سلامت انسان‌ها در هر دوره‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است. به قول قدیمی‌ها هیچ چیزی مثل سلامتی ارزش ندارد، اگر خدایی نکرده بیماری سختی بوجود بیاید حتی با پول هم ممکن است درمان نشود. پس بهتر است حسابی مراقب خودمان باشیم. ورتیگو یکی از بیماری‌های سخت است. در ادامه می‌خواهیم بدانیم بیماری ورتیگو چیست و چه علائمی دارد.

 ورتیگو:

ابتدا بهتر است به معنی و مفهوم کلی این کلمه بپردازیم، ورتیگو نام علمی همان سرگیجه است که به علت‌های مختلف پیش می‌آید. هنگامی که مشکلی در مغز و یا سیستم عصبی و حتی گوش‌های شما پیش می‌آید، سرگیجه هم همان زمان به سراغ شما می‌آید و اجازه انجام کارهای شخصی خودتان را هم به شما نمی‌دهد. این بیماری ممکن است در هر سنی رخ دهد و مخصوص بازه‌ی سنی خاصی نمی‌شود، اما بیشترین آمار آن این است که معمولا در سن‌های بالای 60 سال اتفاق می‌افتد. مدت زمان این بیماری به طور دقیق مشخص نیست و ممکن است کوتاه مدت و یا بلند مدت باشد. معمولا افرادی که در گوش میانی آنها مشکلی پیش آمده حتما این بیماری را تجربه کرده‌اند و سختی‌های آن را کاملا می‌دانند، اما خوشبختانه معمولا با خوردن قرص‌های مخصوص برطرف می‌شود. مشکل در گوش میانی معمولا به دلیل کثیف شدن گوش است که متخصص گوش و حلق و بینی با دستگاهی ساده آن را برطرف میکند. بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که ورتیگو به تنهایی بیماری خاصی نیست بلکه بیماری‌های مختلفی وجود دارد که باعث ایجاد ورتیگو می‌شوند. این که بخواهیم به کسی توضیح دهیم که بیماری ورتیگو چیست و چه علائمی دارد کار سختی نیست تنها کافی است با بیماریهایی که این احساس سرگیجه را بوجود می‌آورند آشنایی داشته باشیم.

 

کارهای برای کاهش ورتیگو:

هنگامی که ورتیگو در شما بوجود آمد بهتر است تا زمانی که علت آن مشخص شود و درمان آغاز گردد کارهایی برای کاهش حس سرگیجه یا همان ورتیگو انجام دهید. در ادامه به صورت گزینه‌ای بیان می‌کنیم.

  • هنگامی که سرگیجه شدت گرفت، بهتر است در یک محیط آرام و تاریک دراز بکشید.
  • به محض شروع سرگیجه در همان جایی که هستید، بنشینید و یا دراز بکشید.
  • سر خود را به آرامی تکان دهید و در آن بازه زمانی از مطالعه کردن خودداری کنید.
  • هنگام دراز کشیدن سر خود را روی دو بالش قرار دهید.
  • هنگامی که می‌خواهید خم شوید و وسیله‌ای را بردارید, سعی کنید از حرکت اسکوات استفاده کنید.
  • در هنگام بستن چشم‌ها از فکر کردن به مسائل دیگر بپرهیزید.

 

گیاهان دارویی:

بسیاری معتقدند که هنگام ایجاد ورتیگو می‌توانید از گیاهان دارویی مانند زردچوبه، ریشه زنجبیل، فلفل قرمز و… استفاده کنید تا اثر آن کمتر شود اما خب این حرف‌ها پایه و اساس علمی ندارد و کسانی که این ادعا را دارند به طور دقیق و علمی نمی‌دانند که بیماری ورتیگو چیست و چه علائمی دارد. اما دانشمندان در حال آزمایش بر روی این ادعا هستند، البته که هنوز این ادعا ثابت نشده است

 علائم ورتیگو:

برای این که بهتر متوجه شوید بیماری ورتیگو چیست و چه علائمی دارد در ادامه حالت‌های پیش آمده آن را بیان می‌کنیم. کسانی که باردار هستند معمولا مشکلاتی مثل تهوع و سرگیجه را حس می‌کنند. تغییراتی که در هورمون‌ها هم ایجاد می‌شود باعث ایجاد ورتیگو می‌شود زیرا تغیرات هورمونی هم تغییراتی را در مایع درون گوش ایجاد می‌کند که باعث می‌شود در نهایت سرگیجه بگیرید. ورتیگو علائمی دارد که به آنها می‌پردازیم.

  • احساس سبکی در سر
  • مشکل در حفظ تعادل
  • احساس صدایی دلخراش در گوش
  • احساس مسدود شدن گوش
  • سردرد
  • تهوع و استفراغ

این علائم بسیار آزاردهنده هستند و حتی راه رفتن ساده را از شما می‌گیرد چرا که تعادلی ندارید و برای راه رفتن نیاز به کمک کسی دیگر و یا واکر دارید.

sourcea
ارسال دیدگاه