راه های کاهش فشار خون در خانه

کاهش فشار خون در خانه

فهرست مطالب این صفحه

کاهش فشار خون در خانه

فشار خون یکی از بیماری هایی است که افراد زیادی به آن مبتلا هستند. درمان کردن این بیماری از مهم ترین مسائل برای افراد مبتلا به این بیماری است. کنترل کردن فشار خون نیاز به تغییر سبک زندگی دارد چرا که جدی نگرفتن این بیماری ممکن است باعث سکته مغزی شود. به همین دلیل است که کاهش فشار خون در خانه یکی از مهم ترین مسائل است. شاید از خود سوال کنید که برای پایین آوردن فشار خون چه بخوریم؟ قاتل فشار خون بالا چیست؟ در این مقاله از سایت بوژان طب با ما باشید تا راه های پایین آوردن فشار خون از جمله پایین آوردن فشار خون با آبلیمو، کاهش فشار خون با سیاه دانه، کاهش سریع فشار خون با سیر و موارد بسیار دیگری را برای شما بیان کنیم.

فشار خون چیست؟

فشار خون در واقع فشاری است که خون در حین حرکت به دیواره‌ی شریان وارد می‌کند. شریان‌ها خون را از قلب به سایر قسمت‌های بدن منتقل می‌کنند. افزایش فشار خون ممکن است نشانه‌ای از مسائل زمینه‌ای مانند مشکلات قلبی یا کلیوی باشد.

برای کاهش فشار خون در خانه، ابتدا  به دستگاه فشار سنج نیاز دارید. فشارسنج معمولا دو عدد را به‌عنوان فشار خون هر فرد نشان می‌دهد:

فشار خون سیستولیک (فشار خون ماکزیمم) که معادل فشار عروق در هنگام ضربان قلب است.

فشار خون دیاستولیک (فشار خون مینیمم) که معادل فشار عروق در هنگام استراحت قلب بین ضربان‌ها است.

قاتل فشار خون بالا
پایین آوردن فشار خون با آبلیمو

چرا کاهش فشار خون در خانه اهیمت دارد؟

کنترل فشار خون از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا فشار خون بالا می‌تواند منجر به عوارض جدی برای سلامتی افراد شود. در ادامه به برخی از اهمیت‌های کنترل فشار خون اشاره می‌کنیم:

پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی

کاهش فشار خون در خانه می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله سکته قلبی و سکته مغزی جلوگیری کند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی

فشار خون بالا می‌تواند به کلیه‌ها آسیب بزند و باعث ایجاد مشکلات کلیوی شود. کنترل فشار خون می‌تواند از این خطرات جلوگیری کند.

کاهش خطر سکته مغزی

فشار خون بالا یکی از عوامل خطر زای برای بروز سکته مغزی است. کنترل فشار خون می‌تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش دهد.

حفظ سلامتی عروق و قلب

فشار خون بالا می‌تواند به عروق و قلب آسیب بزند. با کنترل فشار خون، سلامتی عروق و قلب حفظ می‌شود.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی

فشار خون بالا ممکن است به بروز بیماری‌های چشمی مانند نارسایی شبکیه منجر شود. کنترل فشار خون می‌تواند از این خطرات نیز جلوگیری کند.

با توجه به این نکات، کاهش فشار خون در خانه به عنوان یکی از مهمترین عوامل حفظ سلامتی و پیشگیری از بروز بیماری‌های جدی در نظر گرفته می‌شود.

کاهش سریع فشار خون با سیر
برای پایین آوردن فشار خون چه بخوریم

برای پایین آوردن فشار خون چی بخوریم؟

اگر به بیماری فشار خون مبتلا هستید و مهم ترین سوال برای شما این است که برای پایین آوردن فشار خون چه بخوریم، باید بگوییم که برای رفع این مشکل دو راه حل وجود دارد. شما ابتدا می توانید با مراجعه به پزشک و معاینه شدن، قرص هایی را طبق  نظر پزشک مصرف کنید. راه دیگر این است که این بیماری را در منزل کنترل کنید. در ادامه به بررسی هر کدام از این روش ها خواهیم پرداخت:

  • کنترل فشار با دارو

برای کنترل فشار خون بالا، پزشک ممکن است از داروهای زیر استفاده کند:

افراد کمتر از ۵۵ سال با دیابت نوع ۲

مهارکنندهACE  که این داروها رگ‌های خونی را شل می‌کنند و به کنترل فشار خون کمک می‌کنند. نمونه‌های رایج شامل انالاپریل، لیزینوپریل، پریندوپریل و رامیپریل می‌باشند.

افراد با سن بالای ۵۵ سال بدون دیابت نوع ۲

مسدودکننده کانال کلسیم تجویز می شود که این داروها نیز با گشاد کردن رگ‌های خونی به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. نمونه‌های آن شامل آملودیپین، فلودیپین و دیلتیازم می‌باشند.

دیورتیک‌ها

عملکرد این نوع داروها به گونه ای است که نمک اضافی موجود در بدن را از طریق  ادرار کردن، دفع می کنند. اگر داروهای بالا باعث ایجاد عوارض در بدن شوند، این دسته از داروها تجویز می‌شوند. نمونه‌های آن شامل اینداپامید و بندروفلومتیازید می‌باشند.

تجویز هر یک از این داروها بستگی به وضعیت پزشکی و شرایط فرد دارد.

  • کاهش فشار خون در خانه

چنانچه در کنار داروهای تجویز شده، تمایل دارید با رژیم غذایی و محصولات خانگی، فشار خون خود را کنترل کنید بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

پایین آوردن فشار خون با آبلیمو

یکی از مهم ترین قاتل فشار خون بالا، لیمو است. پایین آوردن فشار خون با آبلیمو یکی از بهترین راه ها برای کاهش فشار خون در خانه است. مطالعات نشان داده‌اند که آبلیمو، که از لیموترش تهیه می‌شود، دارای ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی از قبیل اسید سیتریک و فلاونوئید است که ممکن است با کاهش فاکتورهای خطر بیماری‌های قلبی مانند فشار خون بالا، به حفظ سلامت قلب کمک کند.

کاهش سریع فشار خون با سیر

یکی دیگر از مواد غذایی قاتل فشار خون بالا، سیر است. با استفاده از این ماده غذایی پرخاصیت می توانید به کاهش فشار خون در خانه کمک بزرگی بکنید.

سیر به دلیل داشتن آلیسین می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. آلیسین ماده‌ای فعال در سیر است که می‌تواند باعث افزایش تولید اکسید نیتریک در بدن شود، که به شل شدن عضلات و گشاد شدن رگ‌های خونی کمک کند. به همین دلیل است که کاهش سریع فشار خون با سیر زبانزد همه است.

همچنین، مطالعات نشان داده‌اند که عصاره سیر می‌تواند فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش دهد. از این رو، مصرف سیر ممکن است به‌عنوان یک روش طبیعی برای کنترل فشار خون مورد استفاده قرار گیرد.

کاهش فشار خون با زرشک

کاهش فشار خون با زرشک یکی از مطمئن ترین راه های کاهش فشار خون در خانه است. زرشک دارای آنتوسیانین، یک نوع فلاونوئید و آنتی‌اکسیدان قوی است. یک مطالعه بر روی افراد  مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که افرادی که بیشترین میزان مصرف آنتوسیانین را در روز داشتند، احتمال کاهش خطر فشار خون در آن‌ها ۸ درصد بیشتر بود. این نتایج نشان می‌دهند که مصرف آنتوسیانین ممکن است به کاهش خطر فشار خون کمک کند. همچنین، از آب زرشک می‌توانید در قالب اسموتی به عنوان یک میان‌وعده استفاده کنید و از خواص آنتی‌اکسیدانی زرشک بهره‌مند شوید.

کاهش فشار خون با سیاه دانه

کاهش فشار خون با سیاه دانه

مطالعات نشان داده‌اند که کاهش فشار خون با سیاه دانه امکان پذیر است.  این گیاه دارای خصوصیات ضدالتهابی و ضداکسیدانی است که می‌تواند به بهبود عملکرد رگ‌ها و عروق منجر و در نتیجه باعث کاهش فشار خون شود.

علاوه بر این، امگا-۳ و امگا-۶ موجود در روغن سیاه دانه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط با فشار خون بالا را نیز کاهش می‌دهد. به علاوه، مصرف مکمل‌های سیاه دانه می‌تواند به درمان فشار خون بالا کمک کرده و سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد. البته، این روش باید به عنوان یک تکمیل درمان‌های معمولی مورد استفاده قرار گیرد.

کلام آخر

در این متن از سایت بوژان طب اطلاعات کاملی درباره کاهش فشار خون در خانه و همچنین کاهش فشار با دارو برای شما بیان کردیم. قابل ذکر است که ابتدا باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و درباره بیماری خود با او صحبت کنید تا داروهای موثر را برای شما تجویز کند. دقت داشته باشید که خرید یک دستگاه فشار سنج و کنترل کردن فشار در خانه می تواند به شما در بهبود بیماریتان کمک کند. برای خرید امنواع دستگاه فشار سنج با کیفیت بالا و قیمت مناسب می توانید به سایت بوژان طب مراجعه کرده و این محصول را با قیمت مناسب خریداری کنید.

مدیریت
ارسال دیدگاه