چای محبوب؛ قاتل دیابت و چربی های اضافه

قاتل دیابت و چربی های اضافه :

چای محبوب نوشیدنی مورد علاقه بسیاری از ایرانیان است. در این مقاله سعی ما بر این است که از مزایای چای محبوب ایرانیان صحبت کنیم.

پلی فنول نوعی ماده آنتی اکسیدان است که در گیاهان دیده می شود چای نیز مانند سایر گیاهان حاوی این ماده می باشد. وجود این ماده در چای محبوب این خاصیت را به آن داده است که برای بیماران دیابتی مفید باشد و به سلامت آن ها کمک کند.

پلی فنولی که در چای محبوب سبز وجود دارد باعث می می شود که گلوکز بدن تنظیم شود. همین امر باعث پیشگیری از دیابت و یا کنترل آن می شود.

سال هاست که انسان ها به دنبال ماده ای هستند که جوانی را به آن ها ببخشد. می توان اظهار داشت که به این کشف بزرگ بسیار نزدیک شده ایم. چای محبوب سبز می تواند اکسیر جوانی بخش باشد.

چای سبز بعد از آب محبوب ترین نوشیدنی جهان است. افراد بسیار زیادی در نقاط مختلف جهان چای سبز می نوشند. چای سبز محبوبیت جهانی خود را تا حد بسیار زیادی مدیون خواص زیاد خود است. یک سری از این خواص عبارتند از ویژگی ضد سرطانی چای محبوب سبز. همچنین چای سبز برای وضعیت های روحی حاد نیز بسیار مناسب است و می تواند باعث بهبود آن شود. چای سبز برای کنترل گلوکز بیماران دیابتی نیز نقش بسزایی دارد.

خانم دکتر سوزان استینبوم که یکی از متخصصان قلب بیمارستان لنوکس هیل و همچنین سرپرست مرکز سلامت قلب زنان آن بیمارستان است اظهار دارد که در بدن بیماران دیابتی سوخت و ساز قند به شکل صحیح انجام نمی شود. داروی انسولین نیز برای کاهش میزان قند خون تزریق می شود ولی در دیابت نوع دو بدن به انسولین حساس نیست و نمی تواند پاسخ لازم را ایجاد کند و میزان قند خون افزایش پیدا می کند. در طی واکنش های بیوشیمیایی، چای و به خصوص چای محبوب سبز به سلول ها کمک می کند تا بتواند سوخت و ساز قند را به درستی انجام دهند. چای سبز از این جهت برای بیماران دیابتی مفید است که سوخت و ساز بدن آن ها را تنظیم می کند.

مقالات گوناگونی در زمینه اثرات چای سبز برای افراد دیابتی ارائه شده است. یکی از این مقالات، مقاله ای است با موضوع خواص چای سبز در برابر دیابت و همچنین مرض چاقی که خود می تواند دیابت را به همراه داشته باشد. این مقاله در سال 2013 به چاپ رسید. در این مقاله نظرات محققان ژاپنی آورده شده است. در این مقاله آورده شده است که :

کسانی که در طول روز 6 فنجان یا تعداد بیش تری چای محبوب سبز می نوشند، در مقایسه با افرادی که یک یا کمتر از یک فنجان چای سبز در هفته می نوشند به میزان 33 درصد کم تر دچار بیماری دیابت نوع دو می شوند.

محققان تایوانی نیز تحقیقاتی را انجام داده اند که نتیجه آن ها بیان می کند؛ کسانی که در طی ده سال به طور مرتب چای سبز مصرف کرده اند کمر های باریک تری دارند و توده چربی در بدن آن ها کمتر از کسانی است که در این مدت مصرف مرتب چای سبز نداشته اند.

دکتر استینبوم معتقد بود که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی پلی فنول موجود در چای، این نوشیدنی فرایند اکسیداسیون را کاهش می دهد و باعث گشادی عروق می شود که در نهایت فشار خون در عروق کم تر می شود که مانع لخته شدن خون می گردد. همچنین کلسترول خون را نیز کاهش می دهد. تمام این کارها خطر سکته قلبی را پایین می آورد. سکته قلبی در بیماران دیابتی زیاد دیده می شود. به همین دلیل چای سبز را یک نوشیدنی بسیار مناسب برای بیماران دیابتی می دانند.

دیابت و چای : سبز یا سیاه ؟

اگر قصد از انتخاب چای، انتخاب آن چای مناسب برای بیماران دیابتی باشد؛ هر دو نوع چای کارساز خواهند بود ولی مشخص است که چای سبز بسیار موثرتر است. با نوشیدن چای سبز نسبت به چای سیاه پلی فنول بیش تری وارد بدن شما می شود. پلی فنول به میوه ها و سبزیجات رنگ می بخشد بنابراین هرچه رنگ آن ها روشن تر و سبزتر باشد میزان پلی فنول بیش تری دارند. این نکته در مورد چای سیاه نیز صدق می کند. هرچه رنگ آن روشن تر و نارنجی تر باشد پلی فنول آن نیز بیش تر خواهد بود.

یکی دیگر از دلایل اینکه اظهار می کنیم چای سبز پلی فنول بیشتری دارد این است که از برگ تخمیر نشده به دست می آید. اما چای سیاه حاصل عمل تخمیر می باشد. در طی تخمیر بسیاری از مواد مغزی خود را از دست می دهد.

دکتر استینوم همچنین اظهار دارد که چای سبز به این دلیل برای بیماران مبتلا به دیابت بسیار مفید است که متابولیسم بدن فرد را تنظیم می کند.

درصد کافئین در چای سیاه بسیار بیش تر از چای سبز می باشد و تا دو یا سه برابر چای سبز می رسد. به همین دلیل مصرف چای سبز از این نظر ضرر کم تری دارد.

سایر پلی فنول هایی که برای دیابت مفید هستند :

فواید چای برای درمان دیابت نوع دو بر کسی پوشیده نیست اما خوراکی های دیگری هم وجو دارند که به دلیل داشتن پلی فنول برای این بیماری موثرند.

بری ها، انگور، سیب و انار سرشار از پلی فنول هستند. این نکته از رنگ آن ها نیز قابل فهم است. بروکلی، پیاز، اسفناج، گوجه فرنگی، سیر، پرتقال خونی، کرن بری، توت سیاه، تمشک، بلوبری، ریواس، لیمو ترش، لیمو و کیوی منابع غنی از پلی فنول هستند. شراب قرمز نیز به میزان زیادی پلی فنول دارد.

کاکائو نیز پلی فنول دارد برای همین خوب است که شکلات تلخ میل کنید. کسانی که رژیم گیاهخواری دارند با گزینه های زیادی برای تامین پلی فنول دارند که پروتئین را نیز تامین می کنند. این خوراکی ها عبارتند از : لوبیا های قرمز، سیاه و چیتی، نخود، گردو و پسته و اکثر آجیل ها.

برای تنظیم میزان قند خون و کنترل و درمان دیابت نوع دو باید رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنند. وقتی می گوییم با رژیم غذایی باید دیابت نوع دو را کنترل کنیم به این معناست که رژم غذایی سرشار از پلی فنول استفاده کنیم و مواد غذایی مصرف کنیم که حاوی پلی فنول هستند. مانند سیر، پیاز، چای به ویژه چای سبز، سبزیجات و میوه های با رنگ روشن. خوردن این مواد باعث درمان و پیشگیری دیابت نوع دو می شود.

از نظر استینوم بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو رژیمی است که در آن میوه ها وسبزیجات با رنگ روشن مصرف شوند. خوردن آجیل و چای به ویژه چای سبز نیز بسیار مفید می باشد. ماهی به دلیل داشتن امگا 3 نیز خوراکی مناسبی برای این افراد است. کاکائو و شراب قرمز نیز برای درمان و پیشگیری دیابت نوع دو مفید است.

sourcea
ارسال دیدگاه