پودر و نصف کردن قرص ها چه عوارضی دارد؟

پودر و نصف کردن قرص ها چه عوارضی دارد؟

برخی افراد برای آسان تر کردن هضم مصرف قرص ترجیح می دهند که از روش های دیگری استفاده کنند. این افراد با پودر و نصف کردن قرص برای مصرف کار خود را راحت می کنند. البته از این نکته نباید غافل شد که تاثیر دارو با له کردن کاهش می یابد و دیگر آن اثر اولیه را ندارد.

چرا پودر و نصف کردن قرص صحیح نیست؟

برخی از داروها از مواد فعالی تشکیل شده اند که این مواد تا مدت زمان خاصی قابلیت نگه دارنده دارد. پس پودر و نصف کردن قرص عوارض و مضراتی به دنبال دارد. در این مقاله دلایل انجام ندادن پودر و نصف کردن قرص برای شما به اشتراک گذاشته است.

با ما همراه باشید.

پودر و نصف کردن قرص چه عوارض خطرناکی می تواند در پی داشته باشد؟

عوارض پودر و نصف کردن قرص شامل موارد زیر می شوند:

  1. استقامت دارو از بین می رود.

با گذشت زمان و بالا رفتن سن، عمل بلعیدن سخت تر می شود و ممکن است منجر به ایجاد اختلالات رفتاری شود. افراد در این مواقع ترجیح می دهند قرص را نصف و پودر داخل آن را له کنند. اما مواد فعال موجود در دارو با پودر و نصف کردن دچار تغییرات شده و تاثیر آن از به حداقل ترین میزان می رسد. در برخی موارد مزه قرص پودر و نصف شده غیر قابل تحمل می شود.

  1. در میزان دوز اشتباه رخ می دهد.

یک قانون کلی می گوید که قرص را همیشه از جای علامت گذاری شده نصف کنید. با  این وجود ممکن است همیشه اوضاع بر وفق مراد نباشد و قرص را با سایز های متفاوت نصف کنیم. اما اگر قصد نصف کردن یک دوز دارید، باید بدانید که مواد فعال موجود به طور مساوی تقسیم نمی شود. در نهایت ممکن است دوز  اشتباه را مصرف کنید. پودر و نصف کردن قرص های ریز  نیز دوز دارویی را به هم میریزد و این تغییر دوز خطراتی در پی دارد.

برخی دارو ها فقط توسط پزشک و به میزان دقیقی باید مصرف شوند، پس نصف کردن و تغییر دوز آن منجر به تاثیرات سمی در بدن می شود.

  1. در آزاد سازی مواد فعال تغییراتی ایجاد می شود.

پودر و نصف کردن قرص علاوه بر ایجاد تغییر در میزان دوز، می تواند در مواد فعال تاثیر بگذارد و تغییراتی ایجاد کند. بنابراین اثرپذیری را کاهش می دهد و عوارض جانبی را افزایش می دهد. برخی قرص ها با پوشش دهی خاصی که دارند باید به روشی ویژه جذب بدن شوند. این پوشش وظیفه آزادسازی مواد فعال به میزان مشخصی بر عهده دارد. پس با له کردن قرص، تنها در آزادسازی این مواد فعال تغییر ایجاد می کنید و در آخر مضراتی برای بدن خود برجای می گذارید. از این مضرات می تواند به اوردوز، آزاد کردن سم و تاثیر صفر درصد دارو اشاره کرد.

  1. در جذب دارو تغییراتی ایجاد می شود.

برخی داروها دارای لایه پوششی هستند که این لایه مواد فعال خود را فقط در صورت رسیدن قرص به معده آزاد می کنند. نتیجه آن جلوگیری از ایجاد حساسیت در نقاط دیگر بدن است. پس با برداشتن این پوشش و له کردن آن، تنها تغییراتی در جذب این دارو ایجاد کرده اید و اثرات منفی آن را به بدن خود وارد کرده اید.

  1. اثر پذیری دارو تغییر می کند.

بعضی از قرص ها مانند قرص های زیر زبانی سریعا در آب حل می شوند، پس قدرت جذب آن در بدن به شدت بالاست. این دارو در یک چشم به هم زدن وارد جریان خون می شوند. پودر و نصف کردن قرص ها از استقامت دارو ها می کاهد و اثر پذیری آن کاملا تغییر می کند.

  1. احتمال آلوده شدن زیاد است.

پودر و نصف کردن قرص می تواند آن را در معرض هوا قرار دهد و سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار دهد. در نهایت منجر به ایجاد مخاط و حساسیت می شود. گاهی تاثیر این له کردن بر روی زنان باردار آنقدر شدید می شود که منجر به ایجاد نقص در جنین می شود. پس از پودر و نصف کردن قرص اجتناب کنید.

  1. امکان ایجاد حساسیت و آلرژی وجود دارد.

واکنش های آلرژیک هوازی بر اثر پودر و نصف کردن قرص مانند قرص های ضد اضطراب ایجاد می شود. که این می تواند منجر به ایجاد حساسیت پوستی شود. با له کردن قرص ذرات ریزی در هوا پخش می شود که ممکن است بر اثر تماس با قسمت های حساس پوستی مانند صورت، گردن و پلک باعث بروز التهاب و حساسیت پوستی شود.

Gleevec (imatinib) tablet cut in half with a pill splitter

نکاتی برای مصرف قرص

  • از باهم خوردن قرص ها اجتناب کنید.

اگر چند قرص را با هم بخورید، تاثیرات منفی آن را به بدن خود راه داده اید و فقط مواد فعال قرص ها با هم تداخل پیدا می کنند.

  • مخلوط کردن قرص با غذا ممنوع !

برای اینکه بلعیدن قرص و کپسول راحت تر شود، هرگز آن را با غذا یا نوشیدنی مخلوط نکنید. هر چند این مخلوط کردن به یک عادت جهانی و خطرناک تبدیل شده است. با ترکیب کردن غذا و دارو ساختار قرص تغییر پیدا می کند و از تاثیر آن کاسته می شود.

  • مصرف قرص و کپسول با همان شکل و اندازه فراموش نشود !

تاکید می شود که قرص ها و دارو ها را با همان اندازه مشخص شده، مصرف شود. یا می توانید از دوز های پایین تر استفاده کنید. اگر جز آن دسته از افراد هستید که با بلعیدن قرص و کپسول مشکل دارید، بهتر از نسخه قطره، شربت یا پودر آن دارو استفاده کنید.

امیدواریم با خواندن این مقاله و رعایت نکات و دستورالعمل های مصرف قرص و کپسول سلامتی بلند مدتی برای خود تضمین کنید. سلامتی بهترین نعمت زندگی است، بیایید قدردان این نعمت باشیم !

sourcea
ارسال دیدگاه