معرفی قرص هایی که نباید با هم مصرف شوند

قرص هایی که نباید با هم مصرف شوند :

در هنگام بیماری بزرگ ترین دغدغه فرد این است که چه دارو هایی را مصرف کند که علایم و بیماری او بهبود پیدا کند. اگر نخواهد برای درمان به پزشک مراجعه کند اندکی کار او سخت می شود و نیاز است که با فهرست قرص هایی که نباید با هم مصرف شوند آشنا باشد. زیرا اگر به تداخل های دارویی توجه نکند ممکن است که به جای درمان بیماری نتیجه عکس حاصل شود و حال او وخیم تر شود و یا بیماری های دیگری دامن گیر او شوند. گاهیی اوقات این بی توجهی به تداخل های دارویی موجب مرگ فرد نیز می شود.

تعدادی از دارو ها هستند که می توان بدون دستور پزشک آن ها را تهیه کرد. اما این دارو ها می توانند برای شما خطرناک باشند به ویژه زمانی که تصمیم دارید دو یا چند تا از آن ها را با هم مصرف کنید.

براساس تحقیقات اخیر که در مجله سیاست عمومی و تجارت چاپ شده است. حتی کسانی که بروشور دارو ها را به دقت مطالعه می کنند هم نمی توانند اثرات زیان بار تداخل دارو ها و خطرات احتمالی حاصل از ترکیبات شیمیایی فعال آن ها را تشخیص دهند. زیرا اطلاعات دقیقی درباره ی جزییات قرص هایی که نباید با هم مصرف شوند ندارند.

لازم است که زمانی که روند بهبودی بیماری را طی می کنید به بهترین شکل از خود مراقبت کنید. در ادامه قرص هایی که نباید با هم مصرف شوند را به شما معرفی می کنیم و نکاتی پیرامون آن ها را برای شما ارائه می دهیم.

جفت های دارویی خطرناک :

در ادامه این مقاله فهرستی از قرص هایی که نباید با هم مصرف شوند را خدمت شما ارائه خواهیم داد و برای هرکدام توضیحاتی درباره جایگزین هایشان و خطر تداخلشان می دهیم. این فهرست عبارت است از :

  1. علف چایی و داروی سرفه
  2. هر نوع ترکیبی از ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین
  3. آنتی هیستامین ها و داروهای ضد تهوع
  4. دارو های ضد اسهال و مکمل های کلسیم
  5. تایلنول و دارو های سرماخوردگی چند منظوره

 

  • تایلنول و دارو های سرماخوردگی چند منظوره

تایلول و دارو های سرماخوردگی اولین عضو فهرست قرص هایی که نباید با هم مصرف شوند هستند. افراد در هنگام سرماخوردگی برای تسکین علائم آن مانند سوزش گلو، سر درد و گلو درد از استاموفین استفاده می کنند. تا این عوارض و علایم بهبود یابند.به اعتقاد دکتر جس کالتین از دانشگاه ساکرامنتو در ایالات کالیفرنیا مصرف تایلنول که خود حاوی مقداری استامینوفن است در کنار استامینوفن میزان جذب روزانه دارو بیش تر از دوز استاندارد که 4 گرم در روز است می شود.

چه خطری دارد ؟ منجر به آسیب های کبدی می شود که در نهایت حتی می تواند مرگ را نیز به دنبال داشته باشد. مصرف زیاد دارو یعنی مصرف بیش تر از 7 گرم در روز یک تهدید جدی برای سلامتی فرد است. حتی اگر یک روز هم این دو دارو را با هم مصرف کنید و بیشتر از 4 گرم در روز شود خطرناک است.

چه دارو هایی را می توان جایگزین کرد ؟ روی نام دارو ها تمرکز تمرکز نمایید. دکتر نیکول گتس، استاد دانشکده ی داروسازی دانشگاه لوئیس، اظهار دارد که استامینوفن هم در دسته تب بر ها قرار می گیرد و هم در دسته مسکن ها با اینکه در هر دو گروه ساختار یکسانی دارد. به نام های اختصاری برگرفته از نام استامینوفن مانند استام یا پاراستامول که نام شناخته شده ای برای استامینوفن در دیگر کشور ها می باشد توجه کنید.

  • هر نوع ترکیبی از ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین :

دارو هایی با نام های تجاری Advil، Aleve و Bayer هستند نیز در لیست قرص هایی که نباید با هم مصرف شوند هستند. این دارو ها در طبقه ی دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی قرار می گیرند. به دلیل اینکه عملکرد های مشابهی دارند اگر بیش تر از یکی از آن ها را با هم و همزمان مصرف کنیم عوارض خطرناکی به دنبال خواهند داشت.

چه خطری دارند ؟ دکتر تیم دیوس، عضو انجمن داروسازان ملی، اظهار دارد که عوارضی مانند حالت تهوع خفیف تا حتی خونریزی معده را به دنبال دارد.

چه دارو هایی را می توان جایگزین کرد؟ هر بار تنها از یکی از این دارو ها استفاده کنید. همچنین بروشور یا توضیحات روی بسته بندی دارو را مطالعه کنید. تا متوجه شوید کدام دارو برای مشکل شما موثر است. برای مثال ایبوپروفن برای سردرد مناسب است در حالیکه که ناپروکسن برای درد های عضلانی تجویز می شوند. اگر با این دارو ها دردتان تسکین نیافت حتما به پزشک مراجعه نمایید.

  • آنتی هیستامین ها و داروهای ضد تهوع :

سومین عضو لیست قرص هایی که نباید با هم مصرف شوند؛ آنتی هیستامین ها و دارو های ضدتهوع می باشند. برای مصرف همزمان دارو های آنتی هیستامینی مانند Benadryl و داروی ضد تهوعی که از تهوع حاصل از حرکت وسایل نقلیه جلوگیری می کند مانند Dramamine باشد بسیار جانب احتیاط را رعایت نمود. داروهای خانواده دیفن هیدرامین که برای بهبود مواردی مانند سرخی چشم ها، آبریزش بینی و زکام مورد استفاده قرار می گیرند. از طرف دیگر دیمن هیدرینات را برای جلوگیری از تهوع استفاده می کنند. این دو دارو ترکیبات مشابه دارند که منجر به القای کسالت و خواب آلودگی می شوند.

چه دارو هایی را می توان جایگزین کرد؟ اگر با آنتی هیستامین ها تحت درمان هستید برای جلوگیری از تهوع خود از دارو های خواب آور استفاده نکنید.

  • دارو های ضد اسهال و مکمل های کلسیم :

دارو های ضد اسهال و مکمل های کلسیم چهارمین عضو از لیست قرص هایی که نباید با هم مصرف شوند هستند.

داروی ضد اسهال مثل Imodium که حاوی لوپرامید است را اگر با مکمل های کلسیم همزمان مصرف کنیم. از درمان خود جواب عکس خواهید گرفت. از آنجایی که کلسیم مدفوع را سفت می کند اگر همراه با دارو های ضد اسهال مصرف شود باعث می شود سیستم گوارشی تان مختل شود.

چه دارو هایی را می توان جایگزین کرد؟ کپسول های کلسیم را تا زمانی که مشکل گوارشی تان رفع نشده است قطع کنید. حتی اگر دکتر به مصرف کپسول کلسیم شما تاکید کرد باز هم آن را کنار بگذارید زیرا چند روز نخوردن قرص کلسیم آسیبی حادی به استخوان های شما وارد نمی کند.

  • علف چایی و داروی سرفه :

حال شما را با پنجمین و آخرین عضو از فهرست قرص هایی که نباید با هم بخورید آشنا می کنیم. مکمل های گیاهی حاوی علف چای برای درمان استرس و افسردگی موثر هستند. داروی دکستروآمفتامین هم قطع کننده سرفه های خشک است. مصرف این دو درکنار هم شرایطی خطر آفرینی به نام سندرم سروتونین را به وجود می آورد. افزایش نوروترانسمیتر سروتونین شرایطی مانند اختلالات حواس و نگرانی، از دست دادن توانایی کنترل حرکات، گاهی اوقات حتی می تواند باعث مرگ شود.

چه دارو هایی را می توان جایگزین کرد؟ ابتدا باید بررسی کرد که حتما به دکستروآمفتامین نیاز است. تنها وقتی به این دارو نیاز دارید که سرفه های مکرر و خشک داشته باشید. از دارویی استفاده کنید که تنها علایم شما را بر طرف سازد. اگر در رابطه با تداخل دارو هایی همچون سرماخوردگی، آنفولانزا و سردرد با سایر دارو ها شک دارید لازم است با پزشک خود تماس حاصل کنید و از او مشورت بگیرید.

برای تسکین سرفه خشک می توان از بخور سرد، اسپری های ضد سرفه که در بینی زده می شوند و آبنبات های ضد سرفه استفاده نمود. نوشیدن زیاد آب نیز برای سرفه های خشک زیاد مفید است.

قبل از خواب یک یا دو قاشق عسل میل کنید تا سرفه های شبانه شما تسکین یابد. در اینصورت شما خواب راحتی خواهید داشت.

بیشتر بخوانیدا: “تداخل دارویی چیست؟

کلام آخر :

در این مقاله سعی ما بر این بود که شما را با فهرست تعدادی از قرص هایی که نباید با هم بخورید آشنا کنیم و در کنار آن به شما جایگزین هایی برای آن ها معرفی کنیم. و همچنین شما را با عوارضی که تداخل آن ها با هم می تواند ایجاد کند آشنا سازیم.توجه به تداخل های برای حفظ سلامتی و نتیجه خوب گرفتن از روند درمان بسیار اهمیت دارد. بسیاری از افراد در زمانی که می خواهند شروع به مصرف دارویی کنند بروشور یا توضیحات رو بسته بندی قرص را به دقت مطالعه می کنند. یا حتی ممکن است از اینترنت درباری آن دارو اطلاعاتی کسب کنند و با جست و جوی فهرست داروهایی که نباید با مصرف شوند به سلامتی خود و بهبود روند درمانشان کمک کنند. گاهیی اوقات این جست و جو ها پاسخ نمی دهد و تنها پزشک باید شما را راهنمایی کند در این مواقع بهتر است به پزشکتان مراجعه کنید و از او مشاوره بخواهید.

sourcea
ارسال دیدگاه