تشک مواج چیست ؟

تشک مواج چیست؟ و چه کاربرد هایی دارد؟

امروزه افراد زیادی بنا به دلایل متفاوتی در معرض ابتلا به مشکل زخم بستر قرار گرفته اند؛ تشک های مواج برای جلوگیری از خطر ابتلا به مشکل زخم بستر تولید شده اند. تشک مواج راهکار خوبی برای افرادی است که به علت بیماری های خاص مجبور هستند مدت طولانی دراز بکشند و یا افرادی که برای کار و شغل خود مدت زمان زیادی را نشسته باشند. این تشک ها به گونه ای خاص طراحی شده اند و جنس آنها معمولا pvc می باشد. تشک های  pvc حالتی را دارند که فرد نرمی آن را هنگام خوابیدن احساس می کند اما این نرم بودن به گونه ای نیست که فرد اذیت شود. همچنین لازم به ذکر است فرم بدن بیمار هنگام خوابیدن بر روی تشک مواج کاملا صحیح و درست قرار می گیرد و بیمار هرگز اذیت نخواهد شد و خطر ایجاد زخم بستر نیز با وجود تشک های مواج بسیار کاهش می یابد. یکی دیگر از نکاتی که درباره ی این تشک ها وجود دارد؛ امکان حرکت برای بیماران مبتلا به مشکلات حرکتی است. با تشک های مواج بیماران بدون بروز مشکل و دردی در جای خود بچرخند. بنابراین یکی از مهم ترین توصیه های پزشکان برای بیمارانی که در منزل و یا بیمارستان ها بستری می شوند تشک مواج است. برای اینکه با کاربرد ها و انواع این تشک ها آشنا شوید با ما همراه باشید.

تشک های مواج 1

بهترین مارک برای خرید تشک مواج چیست؟

در سطح کشور تولید کننده های زیادی در زمینه ی تولید انواع تشک های مواج (ساده و برقی) فعالیت می نمایند. خیلی از افراد با تشک های مواج و ویژگی های آن آشنایی کافی را ندارند و تولید کننده های آن را نیز نمی شناسند. اینکه کدام مارک و برند از تشک مواج را خریداری کنیم از اهمیت بالایی برخوردار نیست اما اینکه این تشک تمامی ویژگی هایی را که یک تشک مواج استاندارد باید برای بیمار داشته باشد را دارا باشد بسیار مهم است. به همین علت در این قسمت قصد داریم شما را با ویژگی های یک تشک مواج استاندارد و با کیفیت آشنا کنیم.

تشک های مواج

یک تشک مواج باید ویژگی هایی را دارا باشد این ویژگی ها به شرح زیر می باشند:

انعطاف: بدون شک یکی از مهمترین ویژگی هایی که تشک مواج باید داشته باشد انعطاف پذیری آن است. خیلی از بیماران با توجه به بیماری که دارند لازم است طرز خوابیدن آنها به گونه ای باشد که پزشک معالج آنها تشخیص داده است. این تشک ها این قابلیت را دارند که بر روی هر تختی نصب شوند و فرم تخت را به خود بگیرند. پس تشک های مواج باید منعطف باشند تا بستر مناسب برای بیمار فراهم شود.

  1. رطوبت پذیری: ویژگی رطوبت پذیری نیز برای یک عده از بیماران بسیار مهم است. برای مثال ممکن است بیمارانی باشند که بنا به هر دلیلی اختیار برای کنترل ادرار خود را نداشته باشند و یا ممکن است هنگام صرف وعده های غذایی تشک بیماران خیس و یا کثیف شود. به همین علت تشک مواجی که برای این بیماران خریداری می شود باید رطوبت پذیری بالایی داشته باشند و کمتر خیس شوند.
  2. قابلیت تغییر و تنظیم در هر اندازه و سایزی: مسلما قد تمامی افرادی که از تشک های مواج استفاده می کنند یکسان نخواهد بود. به همین علت یک تشک خوب و استاندارد باید به گونه ای باشد که قابلیت تغییر در اندازه و سایز در آن وجود داشته باشد.
  3. ایجاد نمودن گرما و حرارت توسط تشک: بسیاری از بیمارانی که درد و یا جراحی در ناحیه ی کمر و عضلات داشته باشند باید تشکی را داشته باشند که گرما را به آنها منتقل کند. زیرا همانطور که میدانید گرما تاثیر زیادی در التیام بخشیدن به درد ها را دارد. پس تشک مواجی که برای اینگونه بیماران انتخاب می شود باید ایجاد گرما و حرارت نماید تا بتواند مقداری درد بیمار را تسکین دهد.
  4. ضد عرق بودن تشک مواج: بیمارانی که مدت زمان طولانی بر روی این تشک ها دراز می کشند ممکن است عرق کنند و بدن آنها عرق سوز شود. به همین علت جنس تشک مواجی که برای بیماران خریداری می شود باید به گونه ای باشد که بیمار بر روی آن راحت باشد و عرق نکند. جنس های پلاستیکی تشک مواج به هیچ عنوان مناسب نیستند زیرا بیمار بر روی آن عرق خواهد کرد.
  5. جایگیری صحیح بدن بیمار بر روی تشک مواج: برخی از بیماران که اعضای آنها از کار افتاد باشد و نمی توانند به راحتی تعادل خود را حفظ کنند و با کوچک ترین ضربه ای تعادل خود را از دست می دهند. اینگونه بیماران باید از تشک های مواجی استفاده کنند که بر روی آن احساس راحتی نمایند و بدن آنها تعریق نکند.
  6. دارای وزنی متعادل: وزن تشک های مواج نیز باید تعادل داشته باشند و خیلی سبک و یا خیلی سنگین نباشند. وزن آنها باید به گونه ای باشد که هنگام شستشو اذیت نشویم.
  7. قابلیت شستشوی راحت: تشک های مواج همانند تشک های معمولی نیاز به شستشو دارند به همین علت باید جنس آنها به گونه ای باشد که بتوان آنها را با هر روشی شستشو کرد و در اثر شستشو تغییر شکل ندهند و از کارایی آنها کاسته نشود.
  8. سختی و یا نرمی متعادل: این تشک ها برای بیماران است به همین علت نباید خیلی سخت باشند تا بیمار بر روی آن احساس ناخوشایند داشته باشد. همچنین این تشک ها نباید آنقدر نرم باشند که فشار زیادی به کمر بیمار وارد شود.
  9. دارا بودن خاصیت ضد حریق: معمولا بیمارانی که از تشک مواج استفاده می کند نمی توانند به تنهایی حرکت کنند. از آنجایی که باید تمامی جوانب را در نظر بگیریم و احتمال حریق و آتش سوزی را در نظر بگیریم. پس این تشک ها باید خاصیت ضد حریق را دارا باشند تا در صورت بروز خطر تا حد زیادی از جان بیماران محافظت نماید.

با توجه به تمامی مواردی که در بالا ذکر شد شما عزیزانی که احتیاج به این تشک ها برای بیمار خود دارید می توانید بهترین مارک را برای خرید انتخاب نمایید. همچنین تشک های مواج مدل های زیادی دارند که هر کدام دارای ویژگی های متفاوتی هستند. برای آشنایی بیشتر با انواع تشک مواج با ما همراه باشید.

 

انواع تشک مواج چیست؟

همانطور که گفته شد امروزه تولید کننده های زیادی به تولید تشک های مواج می پردازند. مدل های زیادی از تشک مواج وجود دارد که هر پزشکی با توجه به مشکلات و بیماری افراد این تشک ها را توصیه می کنند. در این قسمت قصد داریم شما را با چند  مدل از تشک های مواج آشنا کنیم

  • تشک های مواج لیزری: تشک های مواج لیزری در مدل های ساده و حرفه ای در بازار وجود دارد. اگرچه از این تشک ها بیشتر در بیمارستان ها و برای مریض ها استفاده می شود اما اگر کسی مایل به خرید باشد می تواند آن را در بازار تهیه کند. این تشک ها کاربرد های زیادی دارند و خیلی بهتر از تشک های ساده ای است که در بازار وجود دارد. استفاده های تخصصی زیادی از این تشک های مواج می شود و قیمت آنها نیز بالا می باشد.
  • تشک های مواج تخم مرغی( لانه زنبوری): تشک های مواج تخم مرغی یکی از ساده ترین مدل های تشک مواج می باشد. دلیل انتخاب این اسم برای این تشک ها ظاهر آنهاست. این تشک ها شبیه به لانه ی زنبور و یا شانه ی تخم مرغ می باشد. قیمت آنها نیز نسب به سایر مدل های تشک مواج پایین تر و مناسب تر است. تحمل وزن در این تشک ها زیاد نیست و حداکثر تا وزن 120 کیلو را میتوانند تحمل کنند. و در صورتی که وزن بیشتر از 120 کیلو را تحمل کنند در مدت کوتاهی از بین خواهند رفت و کارایی خود را از دست می دهند. در واقع مدت ماندگاری تشک های مواج تخم مرغی با توجه به وزن بیمار متفاوت است. همچنین لازم به ذکر این تشک ها را باید چند وقت یکبار تعویض کرد زیرا در اثر استفاده تغییر شکل و حالت خواهند داد.

تشک های مواج مدل تخم مرغی 

  • تشک های مواج سلولی: تشک های مواج مدل سلولی خیلی بهتر از مدل تخم مرغی است. این تشک ها تحمل وزنشان بیشتر است و قادر هستند تا وزن 150 کیلو را تحمل کنند. ساختار تشک های مواج سلولی لوله هایی منغطف می باشد که همگی به طور منظم در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. وجود این لوله ها باعث می شود وقتی که فرد بیمار بر روی آن دراز می کشد، این لوله ها قسمت های خالی در کمر او را پر خواهد کرد و بیمار احساس راحتی می کند. تشک های مواج سلولی برای بیمارانی که دارای بیماری زخم بستر های پیشرفته و درجه بالا هستند بسیار مناسب است. به همین علت معمولا پزشکان به بیمارانی که در معرض ابتلا به زخم بستر هستند و یا دارای بیماری زخم بستر درجه 2 یا بالاتر هستند؛ این مدل از تشک ها را پیشنهاد می کنند. لازم به ذکر است قیمت تشک مواج سلولی نسبت به بقیه ی مدل ها و مدل تخم مرغی بالاتر می باشد.

تشک های مواج سلولی

  • تشک ها مواج سنسوری: تشک های مواج سنسوری در رده ی تشک های نیمه حرفه ای قرار دارند. قابلیت ها و کاربرد های تشک های مواج سنسوری بسیار زیاد می باشد. آستانه ی تحمل وزن‌‌ آنها نیز بالا می باشد و افراد سنگین وزن نیز مناسب خواهد بود و بر اثر استفاده تغییر شکل و حالت نخواهند داد. از دیگر ویژگی های این تشک ها می توان به قابلیت شستشوی آنها اشاره کرد. تشک مواج سنسوری وزن بالایی ندارد به همین علت شستشوی آن راحت خواهد بود. مدل های پیشرفته تر و ویرایش یافته ی تشک های مواج سنسوری با داشتن قابلیت های بیشتر وجود دارند که قیمت آنها نسبت به بقیه مدل های تشک مواج بالاتر می باشد.
sourcea
ارسال دیدگاه