راهنمای جامع خرید زانوبند

همه چیز را درباره زانوبند بدانید

محل استفاده زانوبند در افراد مختلف است. گاهی زانوبند را به عنوان یک محافظ زمانی که مفصل زانو دچار مشکل شده باشد و درگیر درد و آسیب دیدگی باشد، استفاده می‌کنند. بعضی از اوقات افرادی که نگران آسیب دیدن زانوی خود هنگام تمرین و ورزش کردن، هستند از این وسیله به عنوان یک گارد مراقبتی برای جلوگیری از صدمه دیدن و آسیب خوردن استفاده می‌کنند. مواد استفاده شده در ساخت و تولید این گاردهای محافظ، ترکیبی از فلز، فوم، پلاستیک یا الاستیک و چرم است که این در طرح ها، اندازه ها و رنگ های مختلف قابل خریداری هستند.

درباره استفاده از زانوبند نظرات مختلفی وجود دارد. گروهی از پزشکان استفاده از زانوبند طبی را برای تسکین درد و درمان آسیب دیدگی زانو الزامی می‌دانند. در حالی که عده ای بر این باورند که استفاده از این وسیله می‌تواند باعث ایجاد آسیب های دیگری شود و بستن آن را ایده صحیح و درستی نمی‌دانند. هنوز جواب قطعی برای این منازعه در مطالعات علمی داده نشده است به همین دلیل اگر قصد استفاده از این وسیله را دارید باید با دکتر مربوطه مشورت کرده تا بهترین گزینه ها را با توجه به شرایط شما در اختیارتان بگذارد.

انواع زانوبند

از این وسیله انواع مختلفی وجود دارد که برای هدف های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از انواع این محصولات از این قبیل هستند:

  • زانوبندهای کارکردی: اگر زانوی شما در گذشته آسیب دیده است، این نوع می‌تواند گزینه خوبی برای محافظت از شما باشد. اغلب ورزشکارانی که از یک آسیب دیدگی در زانو به مرحله بهبود رسیده اند این گارد زانو را به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی مجدد به وسیله ثابت نگه داشتن زانو، استفاده می‌کنند.
  • زانوبند های توانبخشی: پس از جراحی و بهبود یافتگی زانو به مدت چند هفته از این وسیله برای ثابت نگه داشتن زانو استفاده می‌شود. این گارد، حرکات زانو را بسیار محدود می‌کند و زمینه را برای تسریع بهبودی فراهم می‌کند. هرچند برخی از پزشکان و متخصصین فایده ای در استفاده در آن نمی‌بینند و آن را به مراجعه کنندگان خود پیشنهاد نمی‌کنند.
  • زانوبند های بارانداز: طراحی این مدل به گونه ای است که به هدف کنترل و التیام درد ناشی از ورم و آرتروز در زانو، استفاده می‌شود. این محصول نیرو و وزن وارد شده به ناحیه آسیب دیده را به اندام های قوی تر منتقل می‌کند که باعث کاهش درد و فشار خواهد شد.
  • زانوبند های پیشگیری: نوعی از گارد مراقبتی زانو که در میان ورزشکاران محبوب است. این وسیله به منظور پیشگیری از آسیب دیدگی در ورزش و هنگام تمرین استفاده می‌شود. البته تاکنون به صورت علمی اثبات نشده است که این محصول بتواند انتظارات را در نتیجه برآورده کند.
  • زانوبند های استوانه ای: با یکی از رایج ترین انواع این وسایل آشنا شوید. این وسیله که با نام آستین زانو نیز شناخته می‌شود، در واقع از نظر فنی زانوبند نیست، این محافظ زانو با فشار آوردن به اطراف مفصل زانو باعث کنترل ورم و کاهش درد زانو می‌شود و در عین حال از آن مراقبت می‌کند.

 

چگونه زانوبند تهیه کنیم؟

زانوبندهای طبی، در مدل ها و طرح های مختلف وجود دارند

 

اگر به استفاده از زانوبند طبی نیاز داشته باشد. در اکثر موارد، پزشک مربوطه نوع زانوبند و محل تهیه آن را برای شما مشخص خواهد کرد. محافظ ها و گاردهای ساده معمولا در داروخانه و فروشگاه های تجهیزات پزشکی پیدا می‌شوند. خرید زانوبند به صورت آنلاین از اینترنت و مستقیم از کارخانه نیز ممکن است. اما بهترین گزینه، مواردی است که پزشک در اختیار شما قرار می‌دهد او می‌تواند در کنار تعیین نوع مناسب این محصول برای شما محل تهیه آن را نیز به شما معرفی کند. از آنجایی که قیمت این محصولات نسبت به مدل خریداری شده متفاوت است باید به نکته توجه داشته باشید که همیشه قیمت بالای گارد زانو نشانه بهتر بودن آن نیست.

چگونه از یک زانوبند استفاده کنیم؟

استفاده از این گارد ها به نوع آن و هدفی که می‌خواهید از آن استفاده کنید بستگی دارد. در غالب موارد این کار تحت نظارت پزشک صورت می‌گیرد. اما در مواردی نیز تنها هنگام ورزش کردن و فعالیت های بدنی پوشیده می‌شود. توجه داشته باشید اگر زانوبند را به صورت صحیح نپوشید و محل قرارگیری آن اشتباه باشد علاوه بر مفید نبودن، ممکن است باعث ایجاد صدمه و آسیب شود. به همین دلیل باید هراز چندگاهی از مناسب بودن محل قرارگیری گارد خود در هنگام فعالیت، اطمینان خاطر به عمل آورید و مراقب عدم جا به جایی آن باشید.

 

نحوه مراقبت از زانوبند چگونه است؟

این وسیله های به گونه ای هستند که حتی در یک استفاده معمولی نیز بسیار آسیب پذیر می‌باشند. به همین دلیل باید در استفاده از آن محتاط باشید و در هنگام پوشیدن و درآوردن دقت کافی داشته باشید. برای مراقبت از زانوبند های پارچه ای باید آنها را به صورت مرتب با آب و صابون بشویید. قسمت های فلزی گارد خود را با روکش بپوشانید تا بر اثر برخورد با دیگران آسیب وارد نکند. اگر عمر گارد زانوی شما تمام شده باشد به این معنا است که، دیگر تاثیرگذار نخواهد بود و لازم است تعویض شود. ممکن است محصولات با داوم بیشتر قیمت بیشتری نیز داشته باشند که در عوض عمر بیشتری برای شما خواهند داشت.

نکات قابل توجه خرید زانوبند

زانوبندها، برای تاثیرگذاری باید کیفیت خوبی داشته باشند

 

در تاثیرگذاری و ثمربخشی این محصولات نقل قول های فراوانی وجود دارد. شرکت های تولید کننده مدعی هستند که محصولات آنها موثر بوده و مفید است. برخی از پزشکان نیز بر این باورند که استفاده از زانوبند می‌تواند باعث ایجاد صدمات بیشتری در ورزشکاران شود. تجربه افراد نشان می‌دهد که استفاده از این وسایل مفید بوده و به آنها کمک کرده است.

برای جلوگیری از آسیب دیدگی و یا صدمه دیدن مجدد زانو در دوره بهبود، تمرکز بر روی تقویت عضلات، انجام تمرینات مفید برای افزایش سطح انعطاف و قدرت ماهیچه های اطراف زانو، به مراتب اهمیت بیشتری از بستن زانوبند طبی دارد و شما باید ابتدا روی تقویت قوای جسمانی و عضلات زانوی خود کار کنید. برنامه های تمرینی می‌توانند روی زانو فشار بیاورند به همین دلیل بهتر است تغییر در تمرینات و فعالیت ها به صورت پله ای و قدم به قدم انجام بگیرد. در کنار آن از توصیه های پزشک خود استفاده کنید تا تمرینات متناسب با شرایط خود را دریافت کنید. تاثیر زانوبند در افراد مختلف نیز متفاوت است و ممکن است برای بعضی از افراد مناسب تر از دیگران باشد و به آنها کمک کند. که در واقع تصمیم آن با متخصص پزشکی و ارتوپدی شما است. اگر استفاده از این محصولات به شما کمک می‌کند باید مراقب باشید که به آن عادت نکنید.

محققان برای رسیدن به پاسخ این پرسش که آیا استفاده از زانوبند مفید است یا مضر؟ و بهترین زمان برای استفاده از این وسایل چه وقتی است؟ در حال تحقیقات هستند. در آخر باید توجه داشته باشید که مهمترین تشخیص برای استفاده یا عدم استفاده از زانوبند برای شما، نظر پزشک شما است.

سوالاتی که باید از پزشک خود درباره استفاده از زانوبند بپرسید:

آیا به زانوبند نیاز دارد؟

زانوبند مناسب برای جراحت و آسیب دیدگی زانوی من کدام است؟

در صورت عدم اثربخشی زانوبند چه باید کرد؟

حرکات کششی و تمریناتی که از آسیب دیدگی زانوی من جلوگیری می‌کند کدام است؟

تمرینات و فعالیت هایی که در مسیر بهبود آسیب دیدگی به من کمک می‌کند کدام است؟

 

sourcea
ارسال دیدگاه