مضرات بی خوابی بر روی بدن انسان چیست؟

تاثیرات خواب و مضرات بی خوابی بر روی بدن انسان چیست؟

همانگونه که میدانیم خواب یکی از مهم ترین نیاز ها برای بدن انسان است. انسان با خوابیدن به آرامش میرسند و توانایی انجام کار های روزه را به دست می آورند. در مقابل بی خوابی ضرر های زیادی را برای شخص به وجود خواهد آورد. بی خوابی در عملکرد کلی و حال انسان تاثیر می گذارد. خوابیدن به اندازه ی کافی بر روی سلامت عاطفی و جسمی انسان و عملکرد سیستم های عصبی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

یکی دیگر از تاثیراتی که بی خوابی بر روی انسان دارد، کم شدن و پایین آمدن هوشیاری است. به عنوان مثال شخص مست را در نظر بگیرید. این شخص در انجام کارهایش ناتوان است و نمی تواند بعضی از کار ها را به درستی انجام دهد برای مثال شخص مست توانایی رانندگی کردن را نخواهد داشت. همین حالت در صورت بی خوابی به مدت 24 ساعت برای انسان رخ می دهد.

بی خوابی  1

طی تصویربرداری هایی که از مغز شده است این مسئله ثابت شده است که انسان ها برای واکنش های عادی بدن، تفکرات واضح و ایجاد خاطره های خوب به خوابیدن نیاز دارند. همچنین این تصویر برداری ها نشان داد مسیرهایی از حافظه و یادگیری ها در مرحله ای از خواب فعال میشود. شاید برایتان جالب باشد که بی خوابی باعث افسردگی در فرد می شود. همچنین لازم به ذکر است بی خوابی در سلامت فرد نیز تاثیر گذار خواهد بود و باعث بیماری های قلبی و فشار خون می شود.

خواب چند مرحله دارد؟ و هنگام خواب چه اتفاقی برای فرد رخ می دهد؟

از دیدگاه دانشمندان خوابیدن دارای دو چرخه متناوب است:

چرخه ی اول که به آن REM می گویند حرکت سریع چشم ها است.چرخه ی اول میزان 20 الی 25 درصد خواب است.

چرخه ی دوم که به آن NREM می گویند بدون حرکت سریع چشم ها است. میزان این چرخه 75 الی 80 درصد از خواب است.

این دو چرخه دارای مراحلی نیز می باشد در این قسمت تعدادی از این مراحل را برای شما بازگو خواهیم کرد:

مرحله ی اول: مرحله ی اول خواب، خواب سبک است. در این مرحله نفس کشیدن، ضربان قلب و امواج مغزی کم می شود. در واقع این مرحله تغییر نمودن از بیدار بودن به خوابیدن است که چند دقیقه به طول می انجامد.

مرحله ی دوم: مرحله ی دوم خواب سبکی است که قبل از خواب عمیق است. در مرحله ی دوم عضله ها شل شده و دمای بدن پایین می آید. مرحله ی دوم نسبت به سایر مراحل بیشتر تکرار می شود.

مرحله ی سوم: مرحله ی سوم مرحله ای است که برای احساس شادی و شادابی در روز خیلی مهم می باشد. فعالیت های مغز و قلب در مرحله ی سوم به کمترین میزان خود میرسند همچنین در این مرحله ماهیچه ها در شل ترین و ریلکس ترین حالت ممکن قرار دارند. این مرحله از خواب یعنی خواب عمیق بیشتر در نیمه ی اول شب است.

مرحله ی چهارم: چرخه ی چهارم بعد از 90 دقیقه خوابیدن شروع می شود. در این مرحله در حالی که چشم ها بسته اند مردمک ها سریعا حرکت می کنند. همچنین ضربان قلب و تنفس سرعتش بالا می رود و فعالیت های مغز مختلط خواهند شد.

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد تغییرات دیگری نیز در زمان خواب برای بدن انسان رخ می دهد. این تغییرات فیزیولوژیکی به شرح زیر هستند:

  • سیستم قلب و عروق تغییر می کند
  • فعالیت عصبی سمپاتیک در خواب دچار تغییر می شوند
  • میزان تنفس در مدت خواب تغییر می کند
  • جریان خون به مغز نیز در این مدت دچار تغییر خواهد شد
  • عملکرد کلیه و در نتیجه جریان ادرار در هنگام خواب تغییر می کند
  • سطح هورمون های بدن نیز دچار تغییر می شود. این هورمون ها شامل: تیرویید، ملاتونین و هورمون رشد می باشد.
  • دمای بدن نیز در هنگام خواب دچار تغییر می شود و کاهش می یابد.

بی خوابی  2

بی خوابی برای بزرگسالان چه مضراتی دارد؟

خواب کمتر از 7 الی 9 ساعت برای بزرگسالان کم خوابی به دنبال خواهد داشت. برای این افراد ممکن است کم خوابی منجر به بیماری هایی شود. بیماری هایی که  احتمال ابتلا به آنها بر اثر کم خوابی وجود دارد به شرح زیر می باشند:

  1. بالا رفتن فشار خون
  2. بیمای دیابت
  3. چاقی
  4. افسردگی
  5. سکته مغزی
  6. حمله قلبی

ممکن است در مواردی انسان بتواند تا چند روز این بی خوابی را تحمل کند اما این بی خوابی همراه با علائمی به شرح زیر باشد.

  • کاهش یافتن تمرکز در فرد
  • عکس العمل های ضعیف و کند در فرد
  • اختلال در بینایی فرد
  • مشکل در حافظه
  • بروز اختلالات عاطفی در فرد
  • پرخاشگر شدن فرد
  • بروز مشکل در تکلم فرد
  • بالا رفتن حساسیت نسبت به درد
  • ضعیف شدن قضاوت و عدم تشخیص درست فاصله؛ در نتیجه ضعیف شدن رانندگی
  • اختلالات در خواب

تاکنون تعداد زیادی از این اختلالات دیده شده اند که اکثر آنها ویژگی هایی نظیر: خستگی در روز، بروز مشکل در خوابیدن و انجام حرکات هایی غیر طبیعی در خواب دارند.

همچنین لازم به ذکر است تعدادی از بیماری ها نیز در خواب و کیفیت آن ممکن است تاثیرگذار باشند و باعث بی خوابی شوند. به عنوان مثال: احساس درد، بیماری های شدید ریوی، عفونت، زخم معده، آپنه انسدادی خواب و… می توانند باعث بی خوابی در فرد شوند.

sourcea
ارسال دیدگاه